top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד דוד איטח

פירוק שיתוף בנכס מקרקעין

עודכן: 20 בנוב׳ 2023

התהליך של פירוק שיתוף במקרקעין הוא עניין מורכב המוגדר בחוק המקרקעין בישראל. בהתאם לחוק, כל אחד מהשותפים בנכס מקרקעין יכול לבקש את הפירוק, אולם תקנות מסוימות עשויות ליצור מצב שבו שותף אחד או יותר יתנגדו לתהליך זה. בדרך כלל, מקרים של התנגדויות מתרחשים בין בני זוג אשר מחליטים להיפרד, ואחד מהם מעוניין במכירת הנכס המשותף בעוד השני מעוניין להמשיך להחזיק בו.

במקרים של התנגדויות, הליך הפירוק דורש הגשת תביעה לבית משפט המתאים לפי שווי הנכס. אם שווי הנכס הוא עד 2.5 מיליון ₪, התיק יועבר לבית משפט השלום. במקרים של שווי מעל 2.5 מיליון ₪, התיק יועבר לבית המשפט המחוזי. תיקים שכל השותפים הם חברי משפחה יעברו דיון בבית המשפט לענייני משפחה, ללא תלות בשווי הנכס.

בכדי להתמודד עם ההליך המשפטי המורכב, יש לפנות לעורך דין המתמחה בנדל"ן ובהליכים של פירוק שיתוף במקרקעין.



האפשרויות הקיימות בהליך פירוק שותפות בנכס מקרקעין

בהליך פירוק שותפות בנכסי מקרקעין, ישנן אפשרויות שונות לביצוע הליך זה. אחת מהן היא החלוקה בעין, שבה שותפים מחלקים את הנכס בהתאם למאפייניו הפיזיים תוך עמידה בהוראות והגבלות של חוקי התכנון והבנייה . באמצעות דרך זו, כל שותף יכול לקבל את חלקו היחסי בנכס.

במקרים שבהם לא ניתן לבצע חלוקה בעין, או שחלוקה בדרך זו עלולה לגרום להפסד כלכלי לאחד מהשותפים, בית המשפט יכול לקבל החלטה לצורך מכירת הנכס לצד שלישי. המכירה תתבצע על ידי כונס נכסים שימונה על ידי בית המשפט, כאשר הכונס יוביל את התהליך ויבצע חלוקה הוגנת ושווה בין השותפים לאחר קבלת תשלומים ותשלומי מיסים רלוונטיים.

חשוב להדגיש כי בית המשפט רשאי להחליט בדרכים נוספות לביצוע פירוק השותפות במקרקעין, תלוי בנימוקים המשפטיים ובמעמד הנכס עצמו. המטרה היא לוודא שכל השותפים יקבלו את חלקם בנכס באופן הוגן.


חשוב להכיר, זכות הבעלים על נכסי מקרקעין היא זכות מתמשכת שאינה נדלית, ולכן אין לה התיישנות או הגבלה במעמד בקשה לפירוק שותפות בנכסים אלו. אף על פי כן, יש לציין כי בית המשפט אינו מחויב לדון בכל בקשה שתגיע לו.

במקרים בהם נמסרה בקשה לפירוק שיתוף במקרקעין באופן שאינו הוגן, כגון בשימוש לחץ על שאר השותפים או למטרת רווח כספי, בית המשפט רשאי לפסול את הבקשה ולא להעמיד אותה לדיון, אם שאר השותפים המתנגדים יצטרכו להוכיח כי הבקשה מבוססת על שימוש לרעה בזכות הקיימת.

חשוב להבין כי במקרה כזה, יש להוכיח באופן מוצדק ומקיף על ידי עורכי הדין של הצד המתנגד, כי הבקשה לפירוק מבוססת על שימוש לרעה, כדי להשיג את סיום התהליך באופן הוגן ובהתאם להוראות החוק.

כדי להבטיח תהליך ביצוע של פירוק שיתוף בנכס מקרקעין בצורה תקינה ובטוחה תוך מזעור הסיכונים והנזקים הכלכליים הכרוכים בביצוע ההליך, מומלץ להשתמש בשירותי עורך דין מקרקעין מקצועי, המבין לעומק התחום על כל רבדיו.


ניתן לפנות אלינו בכל שאלה בנושא ונשמח לעזור לכם.


אפשר ליצור קשר דרך האייקון של הטלפון (אם אתם גולשים דרך טלפון נייד), בטל': 03-623-6130, באימייל, באמצעות טופס יצירת קשר שמופיע בתחתית העמוד מצד שמאל או בכל דרך שתרצו.





12 צפיות0 תגובות
bottom of page