החוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992 [ "החוק"], קובע הסדר בדבר הגשת "תובענה קבוצתית" על-ידי מי שנפגע או עומד להיפגע ממפגע סביבתי. לתובענה הקבוצתית שבחוק זה יש מספר מאפיינים דומים ומשותפים עם התובענה הייצוגית, ואולם ה"תובענה הקבוצתית" מצומצמת יותר וכפופה לדרישות המנויות בחוק.
מטרתו ותכליתו של החוק הינן לתת כלים בידי האזרח (או הגוף) הפרטי הנפגע או העלול להיפגע מקיומו של מפגע סביבתי (כהגדרתו בחוק) למלא את מקומה של הרשות בסילוקו/מניעתו/ צמצומו של המפגע, מקום שזו נמנעת או מתרפה מלפעול כך. כך עולה מסעיף 5 לחוק המחייב את התובע בהודעה מקדימה לרשות, בטרם הגשת התביעה, שבעקבותיה ניתנת הזדמנות לרשות לפעול בעצמה להשגת המטרה הרצויה. כך עולה גם מדברי ההסבר להצעת החוק (הצעת חוק 2106, הצעות חוק התשנ"ב, עמ' 179), כדלקמן:
"החוק המוצע מעמיד לרשות אזרחים כלי אכיפה ומקל את השימוש בו, כדי שבנוסף לרשויות המדינה המופקדות על הנושא, אשר סובלות ממחסור במשאבים יוכלו אזרחים ליצור הליכים משפטיים נגד מזהמים ובכך להגן על סביבתם מפני זיהום בלתי סביר ובלתי חוקי".
יוזם החוק, חבר הכנסת (לשעבר) דוד צוקר, הסביר את הצעתו (דברי הכנסת השתיים עשרה, מושב רביעי, עמ' 2785):
"מטרת החוק היא פשוטה: הגברת אכיפת דיני איכות הסביבה בארץ בשלושה סוגי זיהום... זאת, בעצם על ידי הוספת נדבך אזרחי למנגנון האכיפה הציבורי הקיים עד עכשיו. במילים אחרות: הכוונה היא לכך, שנוסף על הסמכויות של הממשלה למניעת זיהומים ולפיצוי בגין זיהומים, תהיה סמכות לקבוצת אזרחים, על ידי תובענות קבוצתיות... הרעיון שאוב מהנסיון האמריקני שמסר לאזרחים חלק גדול מתפקידי הפיקוח, לא במקום הממשלה אלא נוסף על הממשלה...".
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת (לשעבר) אוריאל לין היה ישיר יותר (שם, עמ' 3820):
"מדוע אנחנו צריכים חוק זה? משום שרשויות המדינה אינן מבצעות את תפקידן כמו שצריך, משום שרשויות המדינה מגלות אוזלת יד, משום שהן בירוקרטיות, משום שהן חוששות מגורמים בעלי השפעה, משום שהן אינן מסוגלות לפעול ולעשות את המעט שצריך לעשות כדי להגן על תושבי המדינה ואזרחיה מפני מפגעים סביבתיים העולים בבריאות, ולפעמים גם בתמותה של אנשים, מהסיבה הזו יש הכרח להעביר את הכוח לאלה שנפגעים בעצמם ולאפשר הגשת תביעה ייצוגית".
בצורה פשוטה ניתן לומר, כי החוק נועד "להוציא מהמשחק" את הרשות, שלא השכילה מלכתחילה וגם לאחר שניתנה לה ההזדמנות (על פי סעיף 5 הנ"ל) למנוע את המפגע, ו"להכניס למשחק" במקומה את האזרח או הגוף הנפגע. ודאי, שהחוק לא התכוון "להחזיר למשחק" את הרשות בכובע חדש של "גורם המפגע", משום שנכשלה בתפקידה.
סעיף 1 לחוק, מגדיר מפגע סביבתי כדלקמן: זיהום אויר, רעש, ריח, זיהום מים, זיהום מי-ים, זיהום על ידי פסולת, זיהום על ידי חומרים מסוכנים, זיהום על ידי קרינה, פגיעה בסביבה החופית, מפגע אסבסט, פגיעה באזור מוגן, פגיעה באילן מוכן או בעץ בוגר, פגיעה ביער או פגיעה בערך טבע מוגן, והכל כשהם בניגוד לחיקוק, לצו, לתכנית, לרישיון עסק או לכל היתר או רישיון אחר, או שיש בהם פגיעה בבריאותו של אדם או גרימת סבל ממשי לאדם).
בהתאם לסעיף 10 לחוק, התביעה הקבוצתית מטרתה להוצאת צו שיורה למי שגורם או עומד לגרום למפגע הסביבתי, להימנע מלעשות, או להפסיק לעשות, את המעשה (לרבות המחדל) שגורם או עומד לגרום למפגע הסביבתי; לתקן את הנזק שנגרם כתוצאה מהמפגע או להחזיר את המצב לקדמותו (כפי שהיה לפני שנוצר המפגע), או צו המורה לעשות את כל הדרוש על מנת למנוע את הישנותו של המפגע הסביבתי.
כאמור, את התובענה הקבוצתית יכולים להגיש כל אדם שנפגע או עומד להיפגע מהמפגע הסביבתי וכל אחד מהגופים המפורטים בתוספת לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות): המועצה לגנים לאומיים, שמורות טבע ואתרים לאומיים; הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים; החברה להגנת הטבע; המועצה לארץ ישראל יפה; אדם, טבע ודין; חיים וסביבה ארגון הגג לשוחרי איכות הסביבה; הקרן הקיימת לישראל; צלול - עמותה לאיכות הסביבה; ירוק עכשיו.
מי שבכוונתו להגיש תובענה קבוצתית, חייב להודיע על כך לשר להגנת הסביבה ולמי שגורם למפגע. את התובענה ניתן להגיש רק לאחר שעברו 60 ימים מיום מסירת ההודעה וזאת רק בתנאי שגם הגורם המפגע וגם השר להגנת הסביבה לא נקטו צעדים ממשיים להפסקת המפגע הסביבתי או למניעת הישנותו או לתיקון המעוות.
ויודגש, בתובענה נגד גורם המפגע לפי החוק, אין נפקא מינה אם הייתה או לא הייתה התרשלות מצידו. כמו כן, ככל שהמעשה נעשה על ידי תאגיד, רואים אדם כאחראי לאותו מעשה גם אם היה אותה שעה מנהל פעיל בתאגיד, שותף - למעט שותף מוגבל, או עובד בכיר האחראי לנושא הנדון, אלא אם כן הוכיח כי המעשה נעשה שלא בידיעתו ושהוא נקט את כל האמצעים הסבירים למנוע את המעשה.
לפי סעיף 12 לחוק, לאחר שהוגשה תובענה קבוצתית, בית המשפט יגדיר את הקבוצה שבשמה מוגשת התביעה. לאחר הגדרת הקבוצה, בית המשפט יודיע על הגשת התובענה לכל מי שמשתייך לקבוצה, כאשר ההודעה תיעשה באמצעות שליחת הודעה אישית. במקרים שבהם לא ניתן למסור הודעה באופן אישי לכל אחד מחברי הקבוצה, ההודעה על הגשת התובענה תיעשה באמצעות פרסום של מודעה פומבית כפי שייראה לבית המשפט. כל אדם המעוניין להיכלל בקבוצה שבשמה הוגשה התובענה, צריך להביע בכתב את רצונו להצטרף לתובענה.
בעניין זה, בת"א (שלום פ"ת) 6514-11-09 דבי בטא נ' מע"צ החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ (פורסם בנבו, 30.01.2012) נקבע כי משלא ניתן להגדיר את הקבוצה, אין התביעה ראויה להתברר כתובענה קבוצתית. הדברים עולים גם מהוראות סעיף 12 לחוק, ולפיהן יש צורך בהמצאה של הודעה בדבר הגשת התובענה לכלל חברי הקבוצה. אם אין אפשרות להגדיר בבירור את הנמנים על הקבוצה, לא ניתן לקבוע, למי יש צורך להודיע על הגשת התובענה.
בבואו לתת צו (צו המורה להימנע מהמעשה/המחדל המזהם או להפסיקו, צו לתיקון המעוות, או צו המורה לעשות ככל הנדרש כדי למנוע הישנותו של המפגע הסביבתי), ישקול בית המשפט הדן בתובענה את מידת הפגיעה שנגרמה או עלולה להיגרם לתובע או לעניין הציבורי, לעומת הפגיעה העלולה להיגרם לגורם המפגע או לעניין הציבורי עקב הוצאת הצו. אם בית המשפט יפסוק בתובענה לטובת הקבוצה, בית המשפט יורה לנתבע לשלם גמול לתובע על שיזם את המהלך ופעל להשגת המטרה הקבוצתית, וכן יקבע את שכר הטרחה של עורך הדין של התובע. אם לדעת בית המשפט אין הצדקה לכך, הוא רשאי שלא לחייב את הנתבע בתשלום ועל בית המשפט לציין את הסיבות לכך.
אם בית המשפט נתן צו, ותוך שנתיים מהיום שנקבע בצו להפסקת המפגע או לתיקון המעוות, הגורם המפגע חזר לגרום את אותו מפגע או חדל מלתקן את המעוות, יכול התובע להגיש תובענה במהלך אותן שנתיים. בהקשר זה יצוין כי תובענה קבוצתית נועדה להוצאת צו כנגד מי שגרם למפגע, ולא בתביעה לפיצוי כספי (עם זאת, לתובע עשוי להיפסק גמול על פועלו להשגת המטרה הקבוצתית). רק בתובענה על מפגע סביבתי חוזר רשאי בית המשפט לחייב את הגורם המפגע לפצות את התובע על נזקים שנגרמו לו עקב המפגע הסביבתי החוזר.
בית משפט יכול להורות שלא לנהל תובענה כתובענה קבוצתית אם שוכנע שהתקיים אחד מהמקרים הבאים: התובענה הוגשה שלא בתום לב; גודלה של הקבוצה אינו מצדיק הגשת התובענה כתובענה קבוצתית; קיים יסוד סביר להניח כי התובע או עורך דינו אינו מייצג בדרך הולמת את עניינם של כל חברי הקבוצה. כמו כן, בית משפט רשאי להתנות ניהול תובענה כתובענה קבוצתית בתנאים הנראים לו ראויים כדי להבטיח הליך הוגן ויעיל, לצורך הכרעה בשאלות המשותפות לכל המעוניינים.
ניתן לפנות אלינו בכל שאלה בנושא ונשמח לעזור לכם.
אפשר ליצור קשר דרך האייקון של הטלפון (אם אתם גולשים דרך טלפון נייד), בטל': 03-623-6130, באימייל, באמצעות טופס יצירת קשר שמופיע בתחתית העמוד מצד שמאל או בכל דרך שתרצו.
Comments